06 94 / 319 890H, K, Sze, P: 8-16, Cs: 8-20

„Naponta öt-hat gyerek kerül a Bethesda kórházba súlyos rolleres baleset miatt” – jött nemrég a HVG.hu információja. „Az autó alá szorult! – Ismét egy rolleres baleset” – közölte nemrég a www.nyiregyhaza.hu. „Hullanak a rolleresek, mint a legyek” – írja kevésbé szofisztikáltan a veol.hu.
Ezekkel és hasonló hírekkel szembesülhetünk most már napi szinten. Legutóbb a Telex adott hírt hasonló esetről, egy 13 éves kaposvári lány szenvedett életveszélyes koponyasérülést a bukósisak nélküli száguldozás következtében. Egy másik cikkükben azt emelték ki, hogy a János kórház statisztikája szerint rollerbaleset sérültjeinek 12-13 százaléka volt ittas, önbevallás alapján.
Szakértők szerint a rollerezés nem csak azért veszélyesebb a
kerékpározásnál, mert a kisméretű kerekekkel nehezebb áthidalni az úthibákat,
hanem azért is, mert az előbbi közlekedési szabályozása csak a közelmúltban
történt meg, de teljesen világosan majd a hamarosan érkező új KRESZ fogja
szabályozni. így még messze nem alapértelmezett mindenki számára, nem alakult
ki a kultúrája, sok felnőtt is úgy tekint rá, mint egy korábban gyerekjátékként
aposztrofált eszköz drágább verziójára.
A leggyakoribb balesetek a végtag-, főleg a karsérülés, de
ennél is kritikusabb a bukósisak hiánya miatt a fej- és arcsérülés,
koponyasérülések, valamint a kormány okozta tompa hasi sérülés, aminek
következtében a belső szervek is károsodhatnak, súlyos belső vérzéssel járhat.
A sérültek döntően fiatalok, a statisztika szerint átlagosan
150 gyerek sérül meg havonta.
Szünidő alatt ezek a balesetek különösen zsebbenyúlósak
lehetnek a szülőknek, hiszen sokan nem tudják, hogy az iskolai
balesetbiztosítások egyrészt nagyon alacsony térítési összegeket tartalmaznak, másrészt
sok esetben kizárást jelent, ha a baleset a nyári szünetben, vagy nem iskolai
rendezvényen történik.
Ezért is érdemes olyan balesetbiztosítást kötni, ami
kiterjed a nyári táborokra, sporttevékenységre is, valamint az orvosi
költségeken túl kompenzálja a szülőt is, ha kiesik a munkából, hogy otthon
ápolja a sérült gyereket.
Legalább ilyen fontos a felelősségbiztosítás kérdése,
hiszen a Belügyminisztérium statisztikája szerint a rolleresek több mint
kétszer annyian voltak balesetek okozói, mint károsultjai.
A 2009. évi LXII. KGFB törvény meghatározza ugyan, hogy
mely mikromobilitási eszközökre kötelező felelősségbiztosítást kötni, de a
baleseti adatokból nyilvánvaló, hogy kárt okozni másnak olyan járművel is
lehetséges, ami biztosítás nélkül is részt vehet a forgalomban.
Ha azonban a károkozó nem rendelkezik valamilyen, akár
lakásbiztosításhoz kötött felelősségbiztosítással, akkor a károsult tőle
követelheti a kártérítést. Amennyiben ennek kifizetésére önként nem hajlandó, a
károsult polgári peres útra terelheti az ügyet.
Segítünk Önnek a megfelelő, személye és élethelyzetre
szabott biztosítás kiválasztásában! 94/319-890

